Review: De ontdekking van Machu Picchu (boek)

Voor mijn verjaardag heb ik het boek van Mark Adams ‘De ontdekking van Machu Picchu’ gekregen. Ik had het boek in no-time uit en was dolenthousiast, maar niemand anders in mijn omgeving had überhaupt van het boek gehoord. Hoog tijd om daar verandering in te brengen!

Korte samenvatting

Hiram Bingham III is de ontdekker van Machu Picchu. In 1911 gaat hij op expeditie naar Peru, op zoek naar de verloren Inca stad. Hij is een beetje een vreemde vogel, maar uiteindelijk weet hij wel te vinden waar hij naar zocht. Hij heeft vreselijk saaie boeken geschreven over zijn reizen (het duurde een paar tochten voordat hij de ruines gevonden had), en Mark Adams heeft zich hier doorheen geworsteld. Als bekende schrijver en redacteur van reistijdschriften weet hij alles over reizen, maar hij had zelf nog nooit gekampeerd. Hij verbaast zichzelf door de reis van Bingham te voet na te lopen, en dat blijkt makkerlijker gezegd dan gedaan.

Overzichtelijke informatie overload

Adams is een eindredacteur en doet zijn vooronderzoek dan ook meer dan grondig. Hij heeft volgens mij alles gelezen wat er te lezen valt over Machu Picchu en weet echt waar hij het over heeft. Hij geeft dan ook een enorme berg aan informatie, quotes en referenties. Ik lees niet alleen veel over Machu Picchu, maar ook over het gebied, de cultuur, de ruines voorafgaand aan Machu Picchu en het huidige toerisme. Voor iemand met een lichte obsessie voor deze ruines – zoals ik – is het prachtig om dit allemaal te lezen. Ik heb bijna de neiging om met een notitieblok het boek nog eens te lezen om aantekeningen te maken (genânt…). Nadeel is wel dat je bijna verplicht bent om de officiele Incatrail te lopen als je in Peru bent, zodat je langs alle plekken komt waar Adams over schrijft.

Afwisselen tussen 1911 en 2012

Het leukste aan dit boek vind ik de constante afwisseling tussen de reis van Bingham en de reis van Adams. De etappes lopen parallel aan elkaar in het boek en kan ik de tochten vergelijken. Niet dat er nog veel te vergelijken valt tussen de 2 reizen, maar toch. Het is een leuke afwisseling tussen de verschillende periodes en dat houdt de vaart er ook lekker in. De hoofdstukken over Bingham bevatten veel historische informatie, de reis van Adams is veel persoonlijker – met een goede dosis zelfspot – en neemt me mee in zijn avontuur. Zo blijft de informatie overload te overzien, maar ben ik ook niet iemands dagboek aan het lezen.

Dus?

Lezen dat boek! Iedereen die ook maar een beetje geinteresseerd is in Peru, zal dit boek met plezier lezen. Het leest makkelijk, maar staat toch boordevol informatie over de Inca’s. De hoofdstukken zijn kort, dus elke avond een hoofdstukje kan prima. Maar je kan ‘m ook zoals ik gewoon in 2 dagen achter elkaar uitlezen.

Volledige titel: De ontdekking van Machu Picchu, in de voetsporen van Hiram Bingham III – Mark Adams
Engelse titel: Turn right at Machu Picchu, rediscovering the lost city one step at a time – Mark Adams

Facebooktwitterpinterest